Emine teyze

Toamna cu zile lungi acoperite se apropie de sfârşit.
Va urma iarnă cu zile lungi acoperite.
Înainte de a-şi lua rămas bun de la noi, toamna îmi da prilejul unor zile însorite.
Emine este mătuşa mea din partea mamei.
Emine teyze s-a născut undeva prin mahalalele Constanţei, într-o lume pestriţă, o lume în care haina te scotea din sărăcie. Cam pe când împlinea nouă ani, a petrecut o săptămâna în faţă unei oglinzi în mărime naturală şi şi-a creat garderoba pentru vreo doi ani din petice şi haine lăsate de la fraţi ei mai mari. În mâinile ei hainele începeau să prindă viaţă . O cusătură aici, un tiv dincolo şi totul arată altfel.
Şi-a dezvoltat o adevărată industrie subterană printre locuitorii mahalalei, care de fiecare dată când aveau o sindrofie cu cântec şi dans apelau la măiestria ei în a aranja hainele ponosite. Culorile trecute în nefiinţă ajungeau să respire când le combina iar oamenii care le purtau se simţeau că nişte regi şi regine. Era rază de soare din toamna prelungă a vieţilor noastre.
Dar timpul a trecut iar Emine teyze nu a făcut faţă timpului şi a îmbătrânit. Oamenii au început încet încet să uite de ea şi treceau din ce în ce mai rar pragul ponosit de timpuri.
Oamenii veneau la ea doar să comande câte un costum spilcuit găsit în nu ştiu ce revista, vreo rochie simandicoasă decupată la repezeală, uitând adevărată ei măiestrie.
Am trecut pe la ea intro zi pe la prânz. Soarele bătea cu îndrăzneala şi ne amintea de căldură verii.
Bătea uşor pedala maşinii şi doar când am salutat-o şi-a ridicat ochii.
-Yiy gunler Emine teyze!
A zâmbit către mine şi s-a oprit din maşinaţiuni.
-Yiy gunler oglum.
Îi plăcea să mă considere că pe copilul ei. Viaţă i-a oferit un dar de care mulţi oameni s-au bucurat dar în acelaşi timp viaţă a luat din altă parte, nu a avut copii niciodată. Copilăria am petrecut-o în tandem. Stăteam cuminte pe un scaun întrun colţ al atelierului şi o urmăream. Din când în când îmi aducea câte un pahar cu lapte sau ceai şi mă mângâia pe creştet sau îmi flutură părul.
– Ce vânt te aduce la mine?
– Teyze doar ştii că te vizitez ori de câte ori mi-e dor de ţine. Oricum nu-mi este prea greu, că stai la două case distanţă.
-Cum ştii tu pezevenchiule să mă faci să mă simt bine! Şi râdea dezvelindu-şi placă. Dar mai ştiu că mă vizitezi şi când ai vreo urgenţă. Aşa că zi-mi ce vânt te-a împins către uşa mea.
-Bine. Am cunoscut o fată…
-Eiiii…ce mă bucur. Cum e fata?
-Stai aşa, că o să ajung şi acolo. Vreau să-mi spui dacă ce am ales să îmbrac pentru următoarea întâlnire, are sens.
Scot telefonul şi o pun să privească pozele cu geacă Enzo de la Tommy Hilfiger , cu blugi clasici de la Levi’s si pantofi de la Stan Smith.
autumn-check-dla-mezczyzn_2
-Oglum, trebuie să fie o fată tare delicată care înseamnă deja mult pentru tine. Să nu uiţi să treci cu ea pe la mine.
Zâmbeşte spre mine părinteşte şi îmi trânteşte un pupat pe frunte.
-Eii oglum, nu ai stat degeaba lângă mine atâţia ani, ştii să alegi, ştii să-ţi expui bărbăţia prin haine şi ştii să face privitorul să-şi bucure ochii privindu-te. Da, este o fată specială, să ai grijă de ea.
Adolescenţa mi-am petrecut-o cu gust. Îmi plăcea starea pe care o simţi când eşti asaltat de fete şi fiecare sfat pe care-l primea de la ea, devenea o regulă. Fetele îmi dădeau târcoale iar nunţile erau prilejul perfect să expun din cunoştinţele ei. Şi era perioada când nunţile erau la ordinea zilei, când viaţă era un amalgam frumos de bucurii.
Se puse din nou la maşină de cusut şi începu să apese leneşă pe pedala. Maşină scotea un murmur plăcut şi poate aş mai fi stat să o privesc , să-i privesc dansul degetelor pe material dar dincolo de acesta stare mă aştepta ea.
-Gule Gule teyze, i-am strigat din mers, seviyorum seni!

Pentru SuperBlog2016

Acest articol a fost publicat în de larg public și etichetat . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

